Patates Kızartması ve Diyabet Riski: 30 Yıllık Çalışmadan Çarpıcı Bulgular
Araştırmanın Özeti
Harvard T. H. Chan Halk Sağlığı Okulu’nun yürüttüğü 30 yıllık çalışmada, patates kızartması tüketiminin tip 2 diyabet (T2D) riskini artırdığı belirlendi. Fırınlanmış, haşlanmış veya püre patateslerde ise benzer bir ilişki görülmedi.
Bulgular
- Haftada 3 porsiyon patates kızartması tüketmek T2D riskini %20 artırıyor.
- Fırın, haşlama veya püre patateslerin riske etkisi anlamlı bulunmadı.
- Patates yerine tam tahıllar tüketmek T2D riskini %4 azaltıyor.
- Patates kızartması yerine tam tahılları tercih etmek riski %19 düşürüyor.
Uzun Süreli Takip
205.000’den fazla kişinin beslenme alışkanlıkları 30 yılı aşkın süre izlendi. 22.299 kişi bu dönemde tip 2 diyabet geliştirdi. Araştırma, hazırlama şeklinin ve yerine neyin tercih edildiğinin, sağlığa etkide kritik olduğunu ortaya koydu.
Meta-Analiz Sonuçları
Dört kıtadan yarım milyondan fazla katılımcıyı kapsayan 24 kohort çalışmasının meta-analizi, bulguları destekledi. Bu, küçük beslenme değişikliklerinin toplum sağlığı üzerinde büyük etkiler yaratabileceğini gösterdi.
Halk Sağlığı Mesajı
“Patates tüketimini, özellikle patates kızartmasını sınırlamak ve tam tahılları tercih etmek, diyabet riskini azaltmak için güçlü bir adımdır,” diyor Prof. Walter Willett. Bulgular, beslenme politikalarında ‘gıdaların nasıl hazırlandığına ve neyin yerine geçtiğine’ daha fazla dikkat edilmesi gerektiğini vurguluyor.
Total and specific potato intake and risk of type 2 diabetes: results from three US cohort studies and a substitution meta-analysis of prospective cohorts
Objectives To investigate the associations between total and individual potato intake and risk of type 2 diabetes (T2D), estimate the effect on T2D risk of replacing potatoes with whole grains and other major carbohydrate sources, and conduct a dose-response and substitution meta-analysis of prospective cohort studies.



















